onsdag 21. mars 2012

Slektstavler

Jeg fikk et spørsmål i dag om slektstavler til å fylle ut online, for så å printe ut. Jeg har en gang sett et websted som kan gjøre dette, og hvor man så får tilsendt resultatet for en sum penger. Siden jeg ikke var i stand til å finne igjen dette, velger jeg å legge noen andre tips her til måter å gjøre dette på.

Den enkleste løsningen vil nok være å laste ned et av de mange gratisversjonene av et slektsprogram, fylle inn opplysningene og så bruke en av rapportene i programmet til å skrive ut treet.
Det finnes også slektsprogrammer på nett som kan brukes til dette, men jeg vil ikke anbefale dem til slektsforskning, kun for å fylle ut allerede kvalitetssjekket slekt for utskrift av rapporter og slektstrær: www.geni.com og www.myheritage.com er to slike.
Det finnes steder på nettet hvor du kan finne tavler som håndtegnes og selges, men da til en pris på flere tusen kroner. Eksempelvis her: http://geneamurgia.com/?page_id=12 
Her er en lenke til flere titalls muligheter til å bruke blant annet word, excel og andre vanlige programmer til å lage trær med http://www.cyndislist.com/supplies/printable-charts-and-forms/ 
Slektstavler kan også lages for eksempel i InDesign eller andre mer profesjonelle dataprogrammer, men da kreves det en god del forkunnskaper.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar